De 500

In 2014 besloot onze voorzitter Bert van Beers tot de oprichting van een autoclub voor het nieuwe model Fiat 500 vanaf bouwjaar 2007.

Hij gaf de club de naam NUOVA FIAT 500 CLUB OLANDA.

De communicatie en activiteiten verlopen via Facebook en website.

De club is vooral geschikt voor alle enthousiaste eigenaren van een fiat 500 of Abarth die graag hun passie delen met andere 500 liefhebbers.

Gezelligheid, respect en saamhorigheid is het motto van de club en dat streven we dan ook na. Iedereen is gelijk en wordt in zijn of haar waarde gelaten.

De voornaamste activiteiten bestaan uit ritten, meetings en overige activiteiten die door het evenementen team en / of onze leden zelf zullen worden georganiseerd.

HISTORIE FIAT 500

In 1957 rolde de eerste 500 Nuova van de lopende band in Turijn. Deze 500 was de opvolger van de al even legendarische Fiat 500 “Topolino” die van 1936 t/m 1955 werd geproduceerd.

Evenals de Topolino is “ons” vijfhonderdje een ontwerp van Dante Giacosa, een man die bij zijn ontwerpen het design niet uit het oog verloor. In de 18 jaar dat de 500 werd geproduceerd verveelde het model niet en zelfs nu nog wordt het rugzakje geroemd om z’n vormgeving.

Zoals gezegd werd de 500 vanaf 1957 geproduceerd. Het eerste model was de Nuova 500, ook wel “N” genoemd. Deze 500 werd “kaal” gehouden om niet te veel te concureren met de Fiat 600 en had bv geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijramen in de portieren. Verder had deze 500 een open dak tot aan de achterklep en een geheel ander thermostaathuis bij de motor.Vanaf 1960 verscheen de 500 D. Deze had nog wel de deuren die aan de voorzijde opengingen, de “kruizekijkers”, maar was luxer uitgerust en het motorvermogen werd wat opgekrikt. Verder ontbraken bij de “D” de ventilatiesleufjes op het voorscherm en verdwenen de “katteogen”, de grote knipperlichten op de voorspatborden. In 1965 kwam de 500 F op de markt. Deze had normaal openslaande deuren, een hogere voorruit, smallere dorpels en een andere benzinetank. Verder werd de motor weer aangepast.

 

Naast de F werd van 1968 t/m 1972 de Fiat 500 L op de wereld gezet. Dit model was een luxere uitvoering van de F en was dan ook voorzien van een aantal verfraaiingen, zoals sierbeugels bij de bumpers, chroom in de ruitrubbers, luxere bekleding, bekleed dashboard met breder snelheidsmeterhuis met daarin zelfs een benzinemeter. 1972 was het jaar dat het laatste 500 type het levenslicht zag. De 500 R had de sterkere motor gekregen van de Fiat 126 en kreeg z’n oude vertrouwde dashboard (zonder poespas) weer terug. Voorts kreeg de R dichte stalen velgen.

 

In 1975 viel het doek voor de Fiat 500. Op dat moment waren er meer dan 3,5 miljoen geproduceerd.

In de gehele productieperiode van de Fiat 500 zijn er veel ontwerpen geweest gebaseerd op het onderstel van de 500. Allereerst natuurlijk de bestel 500: de Giardiniera. Verder produceerde Autobianchi een hele lijn Bianchina’s en werden 500-tjes getuned of omgebouwd door onder andere: Vignale, Abarth, Lombardi, Weinsberg, Moretti, Steyr-Puch, Ghia, Giannini etc.

In 2007 exact 50 jaar na de introductie van het origineel presenteerde Fiat de nieuwe 500. Vanaf 2010 maakt ook de half-cabrio 500C onderdeel van het leveringsprogramma. Tot 2010 bestond het motorenprogramma uitsluitend uit viercilinders, twee benzinemotoren en een 1,3-liter diesel. Dat jaar presenteerde Fiat de TwinAir, een 0,9-liter tweecilinder benzinemotor met turbo (85 pk). Met de komst van de turboloze TwinAir (65 pk) in 2012 verdwenen de viercilinders helemaal uit het gamma.

Vanaf september 2015 is de vernieuwde 500 op de markt gekomen en is nog meer op het oermodel – uit de jaren 60 – geïnspireerd dan het vorige model. Volgens een woordvoerder van Fiat is veertig procent van de onderdelen vernieuwd, al zie je daar qua uiterlijk alleen in de neus en de achterzijde wat van terug. Zo is de neus nu nog meer een verwijzing naar het  “rugzakje” van weleer, net zoals de LED-achterlichten. Verder zijn er nieuwe exterieurkleuren en nieuwe bekledingssoorten. Fiat levert de 500 nu ook met zogeheten ” second skin “. Vanaf de taillelijn omhoog kun je de auto dan in een contrasterende kleurschakering en afwijkend gekleurde spiegelkappen bestellen. Zo is er het zogeheten camouflage, wat eruit ziet als de antislipstickers die je in een badkuip kunt plakken. Minder wild zijn bijvoorbeeld een setje frivole strepen. De grootste verandering vind je op het midden van het dashboard. Daar is nu een 5 inch aanraakscherm gemonteerd waarmee je tal van functies bedient, waaronder verbinding met digitale diensten. Er zijn twee nieuwe motoren, een 1,2 viercilinder ( 69pk) en een 0,9 liter (86pk). Behalve de normale 500 is ook de cabriolet de S en de Abarth geheel vernieuwd.

Fiat Nuova 500

De Fiat 500 werd in 1957 geïntroduceerd door FIAT en is een van de kleinste auto’s die in massa is geproduceerd.


Op 4 juli 1957 werden de eerste exemplaren van de Fiat 500 Nuova in Turijn aan het publiek getoond. Een stoet autootjes, elke Fiat 500 met een schoonheidskoningin aan boord, reed de fabriek uit. Tegelijkertijd reed in Rome een vergelijkbare stoet naar het Sint-Pieterplein.

Hoewel de verkopen moeizaam op gang kwamen, omdat de 500 heel kaal werd afgeleverd om het marktaandeel van de Fiat 600 te houden, bereikte het model een grote populariteit. Later is dit veranderd en zijn er bijna 3,5 miljoen exemplaren van gemaakt. De 500 Nuova werd tot 1975 geproduceerd.

Exact 50 jaar na de lancering van de Fiat 500 Nuova kwam een retroversie van de Fiat 500 uit; zie Fiat 500 (2007).

Historie


Fiat 500 Giardiniera
Zoals gezegd werd de 500 vanaf 1957 geproduceerd. Het eerste model was de Nuova 500, ook wel “N” genoemd. Deze 500 werd “kaal” gehouden om niet te veel te concureren met de Fiat 600 en had bv geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijramen in de portieren. Verder had deze 500 een open dak tot aan de achterklep en een geheel ander thermostaathuis bij de motor.

Vanaf 1960 verscheen de 500 D. Deze had nog wel de deuren die aan de voorzijde opengingen, de “kruizekijkers”, maar was luxer uitgerust en het motorvermogen werd wat opgekrikt. Verder ontbraken bij de “D” de ventilatiesleufjes op het voorscherm en verdwenen de “katteogen”, de grote knipperlichten op de voorspatborden. In 1965 kwam de 500 F op de markt. Deze had normaal openslaande deuren, een hogere voorruit, smallere dorpels en een andere benzinetank. Verder werd de motor weer aangepast.

Fiat 500 reclame
Naast de F werd van 1968 t/m 1972 de Fiat 500 L op de wereld gezet. Dit model was een luxere uitvoering van de F en was dan ook voorzien van een aantal verfraaiingen, zoals sierbeugels bij de bumpers, chroom in de ruitrubbers, luxere bekleding, bekleed dashboard met breder snelheidsmeterhuis met daarin zelfs een benzinemeter. 1972 was het jaar dat het laatste 500 type het levenslicht zag. De 500 R had de sterkere motor gekregen van de Fiat 126 en kreeg z’n oude vertrouwde dashboard (zonder poespas) weer terug. Voorts kreeg de R dichte stalen velgen.

Fiat 500R uit 1972
In 1975 viel het doek voor de Fiat 500. Op dat moment waren er meer dan 3,5 miljoen geproduceerd.

In de gehele productieperiode van de Fiat 500 zijn er veel ontwerpen geweest gebaseerd op het onderstel van de 500. Allereerst natuurlijk de bestel 500: de Giardiniera. Verder produceerde Autobianchi een hele lijn Bianchina’s en werden 500-tjes getuned of omgebouwd door onder andere: Vignale, Abarth, Lombardi, Weinsberg, Moretti, Steyr-Puch, Ghia, Giannini etc