Club Forum

Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Ervaring met de duologic automaat

1. Bij storingen wordt al snel geopperd dat de schakelrobot vervangen dient te worden. Dealers en garagehouders lijken niet altijd goed op de hoogte te zijn. In Den Haag werd mij het volgende verteld toen ik aangaf dat ik het olieniveau in mijn versnellingsbak nagekeken wilde hebben vóór mijn buitenlandse vakantie;- "De bak kan geen zichtbare olieverlies hebben. In de versnellingsbak is of zijn olievrije ruimte(s) waar elektronica zich bevindt. Dáár wil nog wel eens voorkomen dat er olie in lekt. De elektronica raakt dan van slag en dat leidt tot storingen."
    - Een tip van een Facebook lid: Eerst van de automaat het niveau van de schakelunit controleren: als die onder peil staat schakelt hij niet (afz. multicar Gorinchem)
  2. Melding "Versnelling niet beschikbaar"
    Deze foutmelding verscheen in het dashboard tijdens het inparkeren. Via Facebook werden veel mogelijke oorzaken en oplossingen aangedragen, voor deze klacht bij dit FB lid werd de oplossing gevonden in: Duologicbak olie bijgevuld; aantal lekkages gedicht; de massa kabel op de bak vervangen
  3. Foutcode P1818 (de automaat reageert nergens meer op)- De oplossing voor de melder op FB ; Er is een nieuwe koppeling in gezet; een nieuwe regelsensor; de schakelrobot is opnieuw ingelezen.
    - Ook werd op internet het onderstaande gevonden als mogelijke oplossing:"het was geen fout in de bak of computer.... "het was: jawel, een vervuild gasklephuis. Door een verkeerde stationaire loop (verhoogd toerental?) kreeg de dualogic een verkeerd signaal en schakelde daarom niet meer in de vrij bij stationair. Gasklephuis is gereinigd en de problemen zijn voorbij.". Overigens gebeurde er het tegenovergestelde als in jouw geval, duologic gaat niet naar vrij, maar dezelfde foutcode trad op iig."
    - Google translate vertaling vanuit het Engels: "Versnellingsbak gaat in neutraal en alleen fout P1818. En ik vond de oplossing! Na het verwijderen van de actuator is gebleken dat deze moet worden gereinigd. De actuator heeft een klep (onderdeelnummer 71732919), rond deze klep verzamelt zich veel vuil en olie. Na het reinigen werkt de actuator-versnellingsbak perfect! Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd in de officiële Fiat-service en kosten 50 £. Actuator = aandrijver"
  4. De Duologic springt in de vrijstand- door de electromagneet te resetten (even aan en uit, of is het uit en aan) werkt alles weer