Club Forum

Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Onderhoud Cabrio Kap

Reinigen en beschermen van de 500C kap.
Na een eerdere post ben ik er wat dieper in gaan duiken. Afgelopen september heb ik mijn kap schoongemaakt en geïmpregneerd met de gedachte dit 1 keer per jaar te moeten doen. Niets is minder waar, bij de achterruit verschijnen nu kleine plekjes algen aanslag. Op internet heb ik het onderstaande gevonden. Het is even een tekst, maar doe er je voordeel mee 🙂
Tip 1: Groene aanslag cabrio verwijderen? Doe het zo snel mogelijk!
Ziet u langzaam groene aanslag ontstaan op uw cabriodak? Wacht dan niet te lang met reinigen. Groene aanslag bestaat uit algen en mossen. Die zijn meestal groen van kleur. Vandaar de naam “groene aanslag”. Die algen en mossen groeien gemakkelijk op een vochtige ondergrond. Het is dus belangrijk dat u de cabrioletkap gemakkelijk droog kunt houden. Het doek moet dus snel kunnen drogen na een regenbui. (Of de condens moet snel kunnen verdampen in de ochtend). De algen en mossen zelf houden ook gemakkelijk vocht vast. Dat is dus ook de reden dat een cabriodak met groene aanslag langer nat blijft. En juist op dat natte dak groeit de groene aanslag weer sneller. Zo versterkt het elkaar. Hoe langer u dus wacht met schoonmaken, hoe erger de aanslag wordt. Hoe sneller de algen en mossen zullen groeien. Ziet u dus ergens groene aanslag ontstaan? Pak een emmer handwarm water. Gewoon water uit de kraan. Zonder reinigingsmiddelen. Borstel de aanslag los en spoel het doek schoon. Zo bent u er altijd op tijd bij.
Tip 2: Liever geen groene aanslag cabriokap? Reinig regelmatig met water!
Zoals eerder geschreven: als u niet te lang wacht kunt u de cabrioletkap mooi schoonhouden. U hoeft dan geen speciale reinigingsmiddelen te kopen. Dat is heel simpel. Het enige dat u hoeft te doen is regelmatig reinigen met schoon water. Juist die regelmaat is zo belangrijk. Vaak gaat het fout als mensen te lang niets aan de cabriokap doen. De algen krijgen dan de kans om diep in het doek door te dringen. Ook komt er steeds meer vuil op de kap. Dat vuil blijft weer langer nat. Daardoor kan er weer gemakkelijk schimmel en groene aanslag ontstaan. Tip: zet voor dit jaar in uw agenda: iedere eerste weekend van de maand “cabrio wassen”.
Tip 3: Cabriodak reinigen met groene zeep? Niet doen!
Groene zeep lijkt in eerste instantie goed te werken. Het is een goede ontvetter en algen haalt het ook redelijk goed weg. Ook hoeft u met groene zeep niet bang te zijn voor verkleuring of aantasting van het doek. Het is niet agressief of zwaar chemisch. Er is alleen een groot nadeel als het gaat om groene zeep en doeksoorten. Het nadeel is dat groene zeep gemaakt is van plantaardige oliën, zoals soja olie en koolraap olie. En juist die oliën laten een vettig laagje achter op en in het doek. Dit laagje is een perfecte voedingsbodem voor schimmels en algen. Ook komt het dus vaak voor dat iemand zijn cabriokap reinigt en al snel daarna de eerste groene aanslag en schimmels ontstaan. Dat vettige laagje heeft nog een nadeel. Dat botst met een impregneermiddel. En juist door het doek een aantal keren per jaar te impregneren geeft u het de beste bescherming.
Tip 4. Algen van cabriodak verwijderen? Gebruik geen hogedrukreiniger!
De beste manier om een cabriodak te reinigen is door het te borstelen met een zachte borstel, een goede reiniger en voldoende handwarm water. Dat kost natuurlijk altijd wat moeite en tijd. Even flink spuiten met een hogedrukreiniger is dan een aantrekkelijke optie. Toch is dat niet de manier. Door het spuiten ontstaan er gemakkelijk spuitstrepen. Die strepen zijn bijna niet meer te verwijderen. Verder is de kans erg groot dat u de coating en de stiksels kapot spuit. Wilt u toch een hogedrukreiniger gebruiken? Gebruik hem dan alleen voor het spoelen. De kracht van de waterstraal mag niet harder zijn dan van een douchekop.
Tip 5. Cabriodak reinigen algen? Gebruik altijd een zachte borstel!
Een cabrioletkap is kwetsbaar. Het doek kan al wat slechter zijn door UV straling. Stiksels kunnen al voor een deel verteerd zijn. Het vuil op een cabriodak zit vaak al langere tijd op de kap. Het heeft dus alle tijd gehad om zich goed vast te hechten en soms zelfs tot diep in het doek door te dringen. Verder gaat het nooit om 1 soort vuil. Het lijkt groene aanslag door algen. Maar vaak is het een combinatie van schimmels, algen, mossen, regenstrepen en allerlei vervuiling door insecten. Om dat goed te verwijderen moet u vooral de reinigingsmiddelen het werk laten doen. Het heeft dus geen zin om een harde borstel te gebruiken of heel hard te schrobben. De kans op beschadigingen is dan alleen maar groter. Beter kunt u een zachte stevige borstel gebruiken. Die borstel gebruikt u om het vuil los te borstelen en het reinigingsmiddel goed te verdelen. Daarna kan het reinigingsmiddel zijn werk doen.
Tip 6. Cabriokap groene aanslag voorkomen. De belangrijkste tip!
Natuurlijk kunt u de cabrioletkap niet inpakken in een beschermende folie. Op zich zou dat mooi zijn. Dan wist u zeker dat hij mooi schoon bleef. U kunt wel iets anders doen om het doek goed te beschermen. Iets waardoor schimmels, algen, vogelpoep, vuil niet de kans krijgen om zich vast te hechten. Dat doet u door de cabrioletkap een aantal keren per jaar in te spuiten met een sterk impregneermiddel.
Tip 7. Groene aanslag cabriokap verwijderen: Dit zijn de stappen!
Als er eenmaal groene aanslag op uw cabriokap zit, zit er niets ander op dan het echt grondig aan te pakken. Gelukkig is dit met de juiste schoonmaakproducten en de juiste stappen prima te doen!
1: Reinig de cabriokap eerst met water. Alles wat u op deze manier kunt verwijderen is meegenomen.
2: Reinig het cabriodak met Sprayhood & Tent Shampoo. Met deze goede cabriodak reiniger verwijdert u alle schimmels, algen, regenstrepen, vogelpoep, etc.
3: Reinig verder met Power Cleaner. Soms is het dak zo vervuild dat u het doek verder moet reinigen met de Power Cleaner.
4: Impregneer en bescherm het doek met Sprayhood & Tent Protector. Voorkomen is beter dan genezen. Door het doek te beschermen geeft u vuil, schimmels en algen minder kans om zich vast te hechten aan de cabrioletkap.
Note van mij: De genoemde producten kunnen van welk merk dan ook zijn. Persoonlijk heb ik een ander merk gebruikt, de handelwijze is hetzelfde. Bron van het bovenstaande: de site van UltramarXL

Geüploade bestanden:
  • Cabriokap.jpg

eigenlijk jammer dat het forum niet meer gebruikt wordt. Deze tekst had ik al eens op facebook gezien ja. Maar als je dit soort dingen hier terug kunt zoeken, da's wel veel gemakkelijker. Ook met vragen stellen. En vragen heb ik 🙂

Handwarm water en een borstel. Geen goede spons dan om het dak mee af te doen? Ik heb wel een borstel, daar niet van, maar zou zeggen een spons is zachter? Of is dat niet goed.

Impregneren. Ik had een PB gestuurd naar CarClean in Eindhoven. Maar nooit reactie terug gehad. Kun je dat ook zelf doen dan? Dat spul wat je hierboven noemt bestellen, en hoe dan verder? Geen indee wat ik me bij impregneren voor moet stellen. Spuit je dat spul op het dak? Wat doe je dan nog meer? Alleen in laten trekken of wat precies?

Hallo Jan,

Het is niet zozeer dat het Forum "niet meer" gebruikt wordt, maar eigenlijk dat het "nog niet" gebruikt wordt. We zijn nog op zoek naar wat technische leden die elk een aspect onder hun vleugelen zouden willen nemen. Dan gaat het tot leven komen.

Vr. groet,

Marjoline

 

tegenwoordig is alles Facebook, en da's best jammer. Want een forum als dit kun je informatie mooi duidelijk in de juiste rubriek zetten en dat het altijd terug te zoeken is. Zal m'n best doen om hier ook wat meer te schrijven. Als we dat samen met meerdere mensen doen, komt het best goed.

Ja inderdaad, Jan. En dat terwijl niet iedereen op Facebook zit, soms uit principe. En dan zoeken ze dus met Google of zo, om info over hun probleem te vinden. Ik zie Google nooit uitkomen op Facebook inhoud, wel op allerhande forums.

Tja, we moeten dan maar van start met ons eigen nieuwe Forum, het staat nu al een paar maanden op stapel, maar we hebben er nog niet echt ruchtbaarheid aan gegeven. Maar je hebt gelijk, hier zijn dingen straks makkelijker - en blijvend - terug te vinden. Super als je hierbij mee wilt helpen! Dankjewel!

Groetjes,

Marjoline

Citaat van Jan de Beer Lidnr. 366 op 18/12/2019, 6:52 pm

eigenlijk jammer dat het forum niet meer gebruikt wordt. Deze tekst had ik al eens op facebook gezien ja. Maar als je dit soort dingen hier terug kunt zoeken, da's wel veel gemakkelijker. Ook met vragen stellen. En vragen heb ik 🙂

Handwarm water en een borstel. Geen goede spons dan om het dak mee af te doen? Ik heb wel een borstel, daar niet van, maar zou zeggen een spons is zachter? Of is dat niet goed.

Impregneren. Ik had een PB gestuurd naar CarClean in Eindhoven. Maar nooit reactie terug gehad. Kun je dat ook zelf doen dan? Dat spul wat je hierboven noemt bestellen, en hoe dan verder? Geen indee wat ik me bij impregneren voor moet stellen. Spuit je dat spul op het dak? Wat doe je dan nog meer? Alleen in laten trekken of wat precies?

Hoi Jan, Het stuk over de kap reinigen komt van "mijn hand", dat wil zeggen op internet gevonden en met mijn ervaring van schoonmaken en impregneren aangevuld. Een niet te harde borstel krijgt het vuil beter uit de kap dan een spons. Die is vaak te zacht. Bij mijn schoonmaak- en impregneerspul zit een "straffe" spons. Wit. Dan zie je duidelijker hoeveel vuil je van de kap kan halen :). Meestal gebruik ik eerst de stofzuiger met een meubelborstel om het losse vuil op te zuigen. Autoglym heet het spul wat ik gebruik en daar staat de gebruiksaanwijzing op. Het impregneren is een "dingetje". Er zit een spuitflacon met impregneermiddel bij. Kramp in je vinger krijg je ervan :). Het spul moet niet op je lak komen. Met breed schilderstape heb ik de randen lak en de voorruit afgeplakt en het kunststof deel van het 3e remlicht en de volledige achterruit afgeplakt. Daarnaast gebruikt ik een stuk karton dáár waar ik impregneerde om te voorkomen dat er onverhoeds toch geknoeid zou worden. Daarnaast mag dit niet in de zon verwerkt worden en als het waait doe ik het ook niet. Ik heb het nu 2 maal uitgevoerd en de 2e keer deed ik het in een wasbox bij ons in de buurt waar ik lekker uit de wind stond. Heb je nog vragen, dan hoor ik dat wel. Ik ben tevreden en gebruik Autoglym voor 2 impregneerbeurten, tot nu toe ná het zomerseizoen en voor de herfstbuien. Het resultaat: na bijna 4 jaar en 62.000 km is mijn kap nog gitzwart. Succes!

Denk ook eens aan het volgende.

Met een paardenhaarborstel van natuurlijk paardenhaar zou je het dak van je cabrio weer in top staat moeten krijgen! De paardenhaarborstel bestaat uit duizenden, gebundelde, paardenharen, verlijmd in een stevig plastic blok. Het blok is dusdanig vormgegeven dat je er gelijkwaardig druk mee kunt zetten op je soft-top dak.

De paardenharen in de borstel hebben de unieke eigenschap dat het carbiodak, door het werken met de borstel, vuil en vet loslaat zonder het materiaal te beschadigen. Vinyl- en stofreiniger wordt gelijkmatig verdeeld over het oppervlak en het overtollige product wordt opgenomen door de paardenhaar borstel.

N.B Deze borstel is ook uitstekend te gebruiken voor lederen bekleding van je auto. Eigen ervaring! Voor wat betreft een cabriodak, daar heb ik géén ervaring mee.

 

Geüploade bestanden:
  • Paardenhaarborstel.jpg
Citaat van Marjoline op 19/12/2019, 9:23 am

Ja inderdaad, Jan. En dat terwijl niet iedereen op Facebook zit, soms uit principe. En dan zoeken ze dus met Google of zo, om info over hun probleem te vinden. Ik zie Google nooit uitkomen op Facebook inhoud, wel op allerhande forums.

Tja, we moeten dan maar van start met ons eigen nieuwe Forum, het staat nu al een paar maanden op stapel, maar we hebben er nog niet echt ruchtbaarheid aan gegeven. Maar je hebt gelijk, hier zijn dingen straks makkelijker - en blijvend - terug te vinden. Super als je hierbij mee wilt helpen! Dankjewel!

Groetjes,

Marjoline

ik heb de pagina net bij favorieten opgeslagen. Zal kijken om er regelmatig wat te schrijven. Dat zorgt ook weer voor reactie, en zo maak je het beetje levendig 🙂  Ja op Facebook is alles lastig terug te vinden. Voor een "club" is een forumpagina eigenlijk wel een must.

Citaat van Ton van de Coevering Lidnr. 111 op 19/12/2019, 8:37 pm

Het impregneren is een "dingetje". Er zit een spuitflacon met impregneermiddel bij. Kramp in je vinger krijg je ervan :). Het spul moet niet op je lak komen. Met breed schilderstape heb ik de randen lak en de voorruit afgeplakt en het kunststof deel van het 3e remlicht en de volledige achterruit afgeplakt. Daarnaast gebruikt ik een stuk karton dáár waar ik impregneerde om te voorkomen dat er onverhoeds toch geknoeid zou worden. Daarnaast mag dit niet in de zon verwerkt worden en als het waait doe ik het ook niet. Ik heb het nu 2 maal uitgevoerd en de 2e keer deed ik het in een wasbox bij ons in de buurt waar ik lekker uit de wind stond. Heb je nog vragen, dan hoor ik dat wel. Ik ben tevreden en gebruik Autoglym voor 2 impregneerbeurten, tot nu toe ná het zomerseizoen en voor de herfstbuien. Het resultaat: na bijna 4 jaar en 62.000 km is mijn kap nog gitzwart. Succes!

ja dat impregneren is risky. Ik had er iets over gelezen bij CarClean in Eindhoven dacht ik. Had die via Facebook bericht gestuurd. Het was wel gelezen, maar heb er nooit reactie op gehad. Niet eens de vraag wat het koste, maar om een datum voor een afspraak te maken. Maar denk er zijn meerdere bedrijven die het doen. Ik ken mezelf, ik moet dat niet zelf gaan doen dan, als dat niet op de lak mag komen. Daar heb ik te weinig geduld voor... De Fiat staat trouwens eigenlijk altijd binnen. 28 dagen per maand zeg maar. Of dat voor de kap goed of slecht is, weet ik niet. Denk eerder goed dan slecht.