Club Forum

Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Twee cylinder 0.9 Twinair of vier cylinder 1.2? Wat raden jullie aan?

Wat bevalt het beste?
0.9 Twinair?
1.2 4-cylinder?

De vraag werd dit keer gesteld door Noémi de Smet uit België:

Nu vraag ik me echter wel nog af wat jullie ervaringen zijn? Wat verkiezen jullie, een 1.2 of 0.9? Doen jullie lange afstanden en hoe bevalt dat? Ik zou namelijk doodgraag eens naar Italië rijden met mijn nieuwe bolletje en hij zal ook ritjes naar de Ardennen moeten aankunnen.

Deze volg ik even, ben ook benieuwd naar de ervaringen van beide motoren.

1.2 blijft flink achter op de snelweg als je moet invoegen of wilt inhalen. Een trage auto. Zeker in vergelijking met de TwinAir. De turbo maakt het een krachtig autootje. Kan goed meekomen in het verkeer er vaak ook onvoorspelbaar rap.

nog nooit spijt gehad van mijn TwinAir.

Ik sluit mij volledig aan bij Pegg, een getunde versie van de Twinair 0,9 is met zijn vermogen van circa 105 pk een waar genot om in te rijden. Wel blijft het belangrijk om de juiste voorgeschreven motorolie te gebruiken dan heb je echt lang plezier van je bolletje. Lekker snel, de motor loopt fijner en is ook nog eens zuinig. Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een trage viercilinder waarbij tunen geen zin heeft en het rijgenot qua acceleratie ver achterblijft. Ook in de bergen en op snelwegen voldoet de Twinair ruim voldoende zelfs de niet getunde versies. Kortom een echte aanrader.

Veel succes met de juiste keuze maken.

De Twinair! Waarom? Ik heb een jaar voordat ik mijn 500s kocht (twinair,  nòg niet opgevoerd), proefgereden met een gewoon 1.2 Fiatje. Dat viel zo tegen, dat ik er een jaar niet meer aan gedacht had een Fiat 500 te kopen. Toen ontdekte ik de Twinair (Sport). En was ik helemaal verkocht. Toen ik haar geleverd kreeg echter, viel het in eerste instantie even behoorlijk tegen; ik hield al het verkeer om mij heen niet bij. Maar toen ontdekte ik dat de Eco knop aan stond, en dat die alle performance onwijs dempt. Ik denk dat die er alleen is om de Fiat 500 een schijn te geven van op 1:20 te kunnen rijden. Toen heb ik die (politieke?) knop snel uitgezet, en sinds die tijd is het echt alleen maar genieten geweest. Ook van het typerende geluidje wat die heerlijke Twinair maakt.  Voor mij geen 1.2. Maar ja, misschien ook een kwestie van smaak?