FIAT 500E LA PRIMA HATCHBACK VOLGT UITVERKOCHTE CABRIO OP; OOK GERUCHTEN OVER BUDGET-VERSIE

De nieuwe elektrische Fiat 500 is door FCA in eerste instantie alleen als cabriolet aangeboden, in een gelimiteerde ‘La Prima’ editie. Die is inmiddels uitverkocht. Niet getreurd, er komt van de Fiat 500e La Prima ook een hatchback. Daarnaast zijn er in de Italiaanse media ook geruchten over een scherp geprijsde ‘budget’-versie.

De hatchback is in Nederland verkrijgbaar voor 35.900 euro, inclusief Easy Wallbox om de auto thuis op te kunnen laden. Als particulier kun je ook nog aanspraak maken op 4.000 euro subsidie.

PANORAMISCH SCHUIFDAK

De Italiaanse fabrikant heeft niet vermeld of er van die Fiat 500e La Prima hatchback ook slechts een beperkt aantal op de weg zal komen. Het belangrijkste verschil tussen de twee voertuigen is uiteraard het open of gesloten dak. De hatchback-versie van de Fiat 500e La Prima heeft een panoramisch schuifdak, ‘normale’ achterklep en een achterspoiler. Je kunt hem in drie kleuren krijgen, alle geïnspireerd op de fundamentele elementen van de natuur geïnspireerde kleuren: Ocean Green, Mineral Grey en Celestial Blue. Verder is de auto onder meer voorzien van full LED-koplampen, 17-inch diamantgeslepen wielen, verchroomde inzetstukken op de zijpanelen en dashboard- en stoelbekleding in eco-leer.

ACTIERADIUS EN LAADTIJD

De Fiat 500e La Prima hatchback is voorzien van een 42 kWh-accupakket waarmee hij een actieradius van maximaal 320 km (WLTP) heeft. Je kunt elektrische Fiat 500 behoorlijk snel opladen. Hij heeft een CCS-connector waarmee je hem aan de snellader met 85 kW kunt laden. Daarmee is de accu in ongeveer 35 minuten tot 80% opgeladen. De introductieversie van de Fiat 500 wordt geleverd met een Easy Wallbox. Dit is, in tegenstelling tot wat je misschien zou vermoeden, een wallbox die je aan het stopcontact aansluit. Makkelijk, maar het laadvermogen is daardoor wel beperkt tot 2,3 kW. Gelukkig kun je de lader ook upgraden naar 7,4 kW. Dan is de accu in ongeveer 6 uur volledig opgeladen.

PRESTATIES

De aandrijflijn is bij de Fiat 500e La Prima Hatchback de bekende 87 kW elektromotor, waarmee de kleine in 9 seconden de 100 km/u bereikt en een topsnelheid van 150 km/u kan halen. Vrij uniek in dit segment is de Level 2 autonomie, waarmee de 500e afhankelijk van de objecten in zijn omgeving (zoals andere auto’s, fietsers of voetgangers) kan remmen en versnellen. Ook houdt de technologie de 500e in het midden van de gemarkeerde rijbaan. Verder beschikt de auto over snelheids- en parkeerassistenten en over dode hoek- en vermoeidheidswaarschuwingen.

INFOTAINMENT

In het interieur is de nieuwe Fiat 500e voorzien van een connected infotainmentsysteem dat draait op het Android besturingssysteem. Je kunt het bedienen door middel van centraal geplaatst 10.25 inch touchscreen. Het systeem ondersteunt zowel Android Auto als Apple CarPlay.

GOEDKOPERE VERSIES OP KOMST?

De La Prima-editie van de Fiat 500e is natuurlijk een mooie en uiterst complete auto. Maar daarmee is hij in dit formaat ook flink aan de prijs. In de Italiaanse media wordt daarom ook gesproken over goedkopere versies van de 500e. Deze krijgen normale halogeen koplampen, wieldoppen in plaats van lichtmetalen velgen en een minder uitgebreide uitrusting. Ook zal het ons niet verbazen als FCA deze uitvoeringen met een kleinere motor en accu levert.  Op 4 juli, op de verjaardag van de Fiat 500, zal FCA de volledige line-up presenteren. We zijn benieuwd of de in de Italiaanse media genoemde basisprijs van 24.000 euro klopt. Daarmee komt de elektrische Fiat 50 namelijk in dezelfde prijsklasse als de ‘kleintjes’ van de Volkswagen Groep. De attractieve, ‘knuffelbare’ look & feel van de kleine Fiat is dan een niet te onderschatten argument. Voeg daar de 4.000 euro aankoopsubsidie bij en de Fiat 500e heeft alles in zich om een succesnummer te worden.

 

print
Klik hieronder op de f om op Fb te delen
Winkelmandje
There are no products in the cart!
Subtotal
0,00
Total
0,00
0