Fiat voortaan goedkope familieauto en 500 merk apart

Dankzij een recent interview van AutoCar met Fiat-baas Olivier François zijn de plannen voor het moedermerk uit Turijn nog eens helder op een rijtje gezet.
Het merk zal zich nog duidelijker in tweeën splitsen; De rationele tak, die reeds bestaat in de vorm van de Panda en de Tipo, zal zich meer gaan onderscheiden, dankzij een breed aanbod aan uitvoeringen per model. Van low-cost instapmodel, tot uitvoerig gepersonaliseerd duurdere versie volgens het nieuwe “4U” programma dat Fiat zal gaan introduceren. De Centoventi (ooit bedacht als grote B-segment Panda) vormt hiervoor de blauwdruk. Uiteraard gaat het ook wat deze goedkopere familieauto’s betreft, om hybride en volledig elektrische aandrijftechniek. Wat dat laatste betreft gaat Fiat modulaire batterijpakketten aanbieden, die zal starten bij een autonomie van 100 km en uitgebouwd kan worden tot 500 km. De volledig elektrische Panda, komt na de introductie van de nieuwe Panda in 2021. Naast de nieuwe Panda introduceert Fiat in 2021 een C-segment Crossover. Hoger zal Fiat ook niet gaan, want sinds de Croma en de Freemont, zal Fiat consequent uit hogere segmenten wegblijven, herhaalde François. De Tipo krijgt een grondige update voor de komende jaren (tot 2024), maar aan een opvolger wordt nog niet gedacht. Ook een nieuwe Punto is nog geen echt onderwerp van gesprek op Lingotto. Het lijkt erop dat de 500 nog meer een merk apart gaat worden. Mogelijk zal de aanduiding Fiat zelfs helemaal wegvallen op dit gamma, dat de komende jaren een stapje hoger gaat op het gebied van uitrustingsniveau en comfort. De 500 BEV zal dit nieuwe 500-tijdperk inluiden. Men zegt dat deze twee kleine achterportieren krijgt die in tegengestelde richting opendraaien. Ook BMW heeft op de kleine elektrische i3 van deze ‘zelfmoord deurtjes’. De daaropvolgende Giardiniera wordt een volwaardige vijfdeurs auto. Deze krijgt een zeer luxe en rijk uitgerust interieur. François noemt de volgende generatie 500 modellen een volwaardig premium product. In 2022 zal volgens dezelfde filosofie ook de 500X een opvolger krijgen. Mogelijk deelt deze het platform met de Jeep Compass en de aankomende Alfa Romeo Tonale. De 500L krijgt geen directe opvolger.
Olivier François verklaarde aan AutoCar dat Fiat zich met deze aanpak de komende jaren veel sterker wil gaan positioneren in Europa en dat het als producent van compacte auto’s als vanouds een vooraanstaande rol wil toe-eigenen.

print
Klik hier om te delen
Winkelmandje
There are no products in the cart!
Subtotal
0,00
Total
0,00
0