PSA ontkent dat fusie met Fiat Chrysler spaak loopt door corona virus

De PSA Groep, het moederbedrijf van Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall, ontkent dat de geplande fusie met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) op losse schroeven staat als gevolg van de uitbraak van het corona virus.
Het Franse autoconcern reageert daarmee op eerdere berichtgeving in onder andere Nederlandse media. Bronnen zouden hebben gezegd dat de voorwaarden voor de fusie heroverwogen moeten worden gezien het veranderde economische klimaat. De corona crisis en de daardoor veroorzaakte enorme daling van de koersen van autoaandelen zouden een streep door de rekening hebben gehaald. Bovendien zou het op dit moment volstrekt onduidelijk zijn hoeveel schade de 2 autofabrikanten uiteindelijk zullen oplopen. En in tijden van onzekerheid doet men liever geen zaken.
Afgelopen december spraken PSA en FCA het voornemen uit om de fusie in maximaal 18 maanden helemaal rond te hebben. Er moesten eigenlijk alleen nog details uitgewerkt worden. Verder was het wachten op toestemming van de mededingingsautoriteiten. Maar gisteren werd bericht dat de krachtenbundeling uitgesteld of mogelijk helemaal niet meer door zou gaan.
Als reden werd genoemd de enorme economische onrust en de gevolgen die dat heeft voor de auto-industrie. Die zou nu roet in het eten gooien omdat er van een gelijkwaardige fusie geen sprake meer kan zijn. In december waren PSA en FCA op de beurs respectievelijk 23 miljard euro en 21 miljard euro waard. Maar nu zijn de rollen omgedraaid: FCA zou bij de huidige beurskoers nog maar 10,6 miljard euro waard zijn en PSA slechts 11,4 miljard euro. “De waardebepaling die aan het fusieplan ten grondslag ligt, is overhoop gehaald. Alle berekeningen moeten opnieuw gemaakt worden”, aldus een analist van het Amerikaanse Kelley Blue Book.
Bovendien zou de corona crisis een streep hebben gehaald door de financiële tegemoetkoming die de grootaandeelhouders, aan de ene kant de familie Peugeot en aan de andere kant de familie Agnelli, zouden ontvangen. PSA wilde haar belang van 46 procent in onderdelenfabrikant Faurecia te gelde maken en uitbetalen aan de aandeelhouders maar dat belang is inmiddels met 3,8 miljard euro ruim 1 miljard euro minder waard dan eind vorig jaar. FCA zou op haar beurt een eenmalig dividend uitkeren van ruim 5 miljard euro maar wil dat geld, gezien de sterk gedaalde autoverkopen, nu liever in kas houden.
Inmiddels is de Verenigde Staten het land geworden waar het corona virus het hardst toeslaat. Dit betekent dat ook de autoverkopen aldaar de grootste klappen zullen kunnen krijgen. PSA is niet actief op de Noord Amerikaanse markt en blijft dus buiten schot, maar FCA realiseert vrijwel haar gehele bedrijfswinst in deze wereldregio. Als die inkomsten wegvallen, verdampt vrijwel de gehele waarde van deze autofabrikant.
Maar PSA zegt dat er niets aan de hand is. “Wij zetten de stappen die noodzakelijk zijn voor het voortbestaan van ons bedrijf. Nu meer dan ooit is de fusie de juiste stap”, aldus een reactie van het Franse autoconcern. FCA wil niet reageren op de berichtgeving. PSA spreekt dus tegen dat de fusie op losse schroeven staat. Het Franse autoconcern stelt dat alle plannen nog steeds groen licht hebben.

print
Klik hier om te delen
Winkelmandje
There are no products in the cart!
Subtotal
0,00
Total
0,00
0