Little Luigi’s turbo boost – Jeremy Clarkson (Vertaald)

Lees het artikel in Jeremy’s eigen (Engelse) woorden hier: https://nuovafiat500.nl/publicaties/little-luigis-turbo-boost-2/

Natuurlijk kent u de 500. De dochter van uw makelaar heeft er waarschijnlijk een. En tenzij je James May bent, is de kans groot dat je het erg leuk vindt. Je houdt van de brutaliteit en de manier waarop het tegelijkertijd retro en zeer modern is.

Het wordt nog beter, want hoewel de Fiat qua concept erg op de mini lijkt – ze zijn in eerste instantie mode-statements en pas in tweede instantie auto’s, het is veel goedkoper. En als kers op de taart, hier is een auto die niet grijs of zilver hoeft te zijn, zoals 75% van alle andere auto’s op de weg. Het kan poederblauw of eierdooiergeel of kinder-lippenstiftrood zijn. Je kunt het zelfs met stickers bedekken, en dat zou je ook moeten doen.

Kortom, de kleine Fiat is een vrolijke machine die je doet glimlachen, maar de auto waar ik het vandaag over heb is anders. En beter. Het is de nieuwe TwinAir, zo genoemd omdat hij een motor heeft die anders is dan alles wat we eerder hebben gezien.

Allereerst zijn er slechts twee cilinders, wat op zich geen revolutionair idee is. De originele Fiat 500 was op dezelfde manier toegerust. In de nieuwe versie is er echter geen nokkenas. In plaats daarvan drijven de uitlaatkleppen de inlaatkleppen aan met behulp van hydraulica en elektronica, en dat klinkt als de beste oplossing ooit voor een probleem dat niet bestaat. Maar het eindresultaat is wel spectaculair.

Allereerst is er het geluid. Weet je nog het geluid dat je kreeg toen je een lollypop-stokje in de spaken van je fietswiel stak? Dat is het geluid. Alleen dan versterkt. Het is een van de beste motorgeluiden die ik ooit heb gehoord. Het is bijna net zo goed als een Merlin.

En dan is er het gegrom. Ja, het is misschien klein – slechts 875 cc – maar het heeft een turbolader zodat je 85 pk krijgt. Dat betekent dat je gemakkelijk ermee over de snelweg kunt rijden. En het vertrekt bij de stoplichten alsof het door Toby Flood in actie is getrapt.

Er is meer. Omdat er in een tweecilindermotor veel minder wrijving is dan in een viercilinder, is het ongelooflijk efficiënt, wat betekent dat het minder koolstofdioxide produceert dan een van de rent-a-bikes van Boris Johnson. Als gevolg hiervan hoeft u de congestieheffing in Londen niet te betalen.Zeker, deze kleine auto is tien keer milieuvriendelijker dan de Toyota Prius omdat hij kleiner is en uit minder onderdelen is gemaakt en omdat Fiat niet over het Canadese platteland hoeft te plunderen en zure regen moet veroorzaken om batterijen te maken.

Met deze kleine auto wint iedereen. Vooral de oliemaatschappijen, want helaas is de TwinAir niet wat je economisch zou noemen. Het zou kunnen, als je verstandig rijdt, en als je op de Eco-knop op het dashboard drukt, is het dat waarschijnlijk wel. Maar je drukt niet op de Eco-knop. En je zult er niet verstandig mee rijden omdat dat onmogelijk is. Het is net zo onmogelijk als verwachten dat een puppy blijft stilzitten.

Ik heb de auto nu een week gehad en omdat ik zo genoten heb van het geluid dat het maakt, heb ik gemiddeld net 16 km per liter gereden. Ik kreeg meer uit de hete Fiat 500 Abarth. En om het economische argument nog minder makkelijk verteerbaar te maken, kost de TwinAir ongeveer £1000 meer dan een soortgelijk model met twee keer zoveel cilinders.

Dus het is niet goedkoop om te kopen en, tenzij je de wilskracht van een ezel hebt, is het ook niet goedkoop om te rijden. En dat maakt niet uit, want als je door centraal Londen stuurt, V-signalen naar de congestiecamera stuurt en fietsen bij het stoplicht verslaat en geniet van dat fantastische geluid, kan het je echt niets schelen. De 500 is een geweldige kleine auto. En nu kunt je ze hebben met wat vrijwel zeker de beste motor is … van de wereld.

Door Jeremy Clarkson in zijn boek: “Wat zou er mis kunnen gaan?” Gepubliceerd in 2014.

print
Klik hieronder op de f om op Fb te delen
Winkelmandje
There are no products in the cart!
Subtotal
0,00
Total
0,00
0